Scoor met een goede zoekvraag – 8 tips om je netwerkprestaties te verbeteren

Sinds ik lid ben van de BNI ben ik me bewust van het fenomeen ‘zoekvraag’. Een zoekvraag is een vraag die je in een BNI-bijeenkomst aan het einde van je pitch stelt aan de aanwezigen. Een goede zoekvraag is voor de leden (en gasten) van een BNI chapter hét signaal om in actie te komen, om hun netwerk in te zetten teneinde jouw vraag te beantwoorden.

Onlangs verdiepte ik me in het zoekvragen-onderwerp om de wekelijkse netwerktraining voor te bereiden. Terwijl ik daar mee bezig was, bedacht ik me dat een zoekvraag een instrument is dat je veel vaker in zou kunnen zetten bij netwerkbijeenkomsten. Sterker nog: eigenlijk zou je naar elke netwerkbijeenkomst een zoekvraag mee moeten nemen.

Waarom zou je een zoekvraag meenemen naar een netwerkbijeenkomst?

Een goede zoekvraag:

  • geeft richting en focus aan je deelname aan de netwerkbijeenkomst;
  • is een stok achter de deur om je deelname aan de netwerkbijeenkomst voor te bereiden;
  • kan een probleem oplossen / je dichter in de richting van de oplossing brengen;
  • geeft je gesprekspartner de kans je te helpen (wat de meeste mensen fijn vinden);
  • inspireert je gesprekspartner om ook een zoekvraag aan jou te stellen;
  • biedt jou en je gesprekspartner een aanleiding om op een later moment contact op te nemen;
  • geeft je een instrument om het resultaat van je netwerk-inspanningen te meten.

8 tips voor een goede zoekvraag

1. Een goede zoekvraag is voorbereid.

Bereid je vraag voor voordat je naar de bijeenkomst gaat. Bestudeer de deelnemerslijst, verzamel achtergrondinformatie van de sprekers / speciale gasten, verdiep je in het thema van de bijeenkomst, bekijk je to-do-list, het verslag van je laatste MT-vergadering, de resultaten van een klantwaarderingsonderzoek etc. etc.

2. Een goede zoekvraag is specifiek.

Hoe specifieker de zoekvraag, hoe groter de kans dat er een antwoord volgt waar je mee verder komt. Een te algemene zoekvraag (“Ik zoek klanten voor mijn produkt.”) levert weinig tot geen respons. Wees zo gedetailleerd als mogelijk. “Ik kom graag in contact met ondernemers uit branche X, actief in de regio Y met 20-50 werknemers. Bevindt zich zo’n ondernemer in jouw netwerk?”

3. Een goede zoekvraag is helder.

Maak je gesprekspartner duidelijk waarom je de vraag stelt en wat je met de informatie gaat doen. Schep een begrijpelijke context. “Ik doe onderzoek naar de behoeftes van ondernemers die actief zijn op het gebied van ABC zodat ik daar in de toekomst mogelijk een product voor kan ontwikkelen. Ken jij zo’n ondernemer?”

4. Een goede zoekvraag is werkgerelateerd.

Een zoekvraag bij een zakelijke netwerkbijeenkomst zal meestal werkgerelateerd zijn. Maar soms biedt het je ook de kans om een zoekvraag uit je privé-leven opgelost te krijgen. “Ik breng mijn zaterdagen door als vrijwilliger op de sportclub van mijn kind. We zoeken nog een sponsor uit de ABC branche actief in gemeente X. Ben jij of ken jij iemand met connecties bij zo’n bedrijf?”

5. Een goede zoekvraag gaat over je eigen bedrijf.

Dat zal meestal het geval zijn. Maar… leg je oor eens bewust te luisteren in de week voorafgaand aan de netwerkbijeenkomst. Is er een andere ondernemer of professional in je omgeving met een zoekvraag? Onderzoek samen met deze persoon hoe je de zoekvraag het beste kunt formuleren en stel deze namens de ander. “Een ondernemer in mijn netwerk, actief in branche ABC, is op zoek naar een ZZP-er om voor 3 maanden om een klus op te pakken op het gebied van XYZ. Ben jij of ken jij zo iemand?”

6. Een goede zoekvraag volg je op.

Neem het antwoord op je vraag serieus: doe er iets constructiefs mee. Vraag na een positieve reactie even door. Hoe goed en vanuit welk perspectief kent jouw gesprekspartner deze persoon en zou hij/zij jou willen introduceren? Komt het doorvragen er op dat moment niet van, vraag dan het visitekaartje en neem zo snel mogelijk daarna telefonisch of via mail contact op.

7. Informeer degene die je geholpen heeft.

Houd contact met diegene die je geholpen heeft; laat weten wat er wel of niet iets uitgekomen is. Neem de moeite een mail te sturen of pak de telefoon. Die ander heeft immers zijn/haar netwerk geopend om jou te helpen.

8. Toon je dankbaarheid aan degene die je heeft geholpen.

Is er echt iets positiefs voortgekomen uit het antwoord op de zoekvraag en ben je er echt mee geholpen? Stuur een mail, een kaartje, een bos bloemen etc. om je dankbaarheid te uiten.

=======

Dit blog is geschreven door Erna van Poppel en eerder gepubliceerd op LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>